2016. február 26., péntek

Mit érdemes tanulni 40 felett? II.rész


Bármit tanulhatsz, amit csak szeretnél. 

Ma olyan korban élünk, hogy a tanulás lehetősége kevés kivételtől eltekintve, szinte mindenkinek megadatik. Különösen ha most a 40 évesekről beszélünk. 



Az előző blogbejegyzésben már írtam arról, hogy mennyire értékes is ez a korosztály, és hogy mennyire nem értékelik ezt a munkáltatók.

Akár csak egy fél évszázaddal megyünk is vissza az időben, a 60-as években is még az határozta meg egy ember életpályáját, hogy 14-24 éves korában milyen szakmát tanult. Ma viszont gyakran szükségszerű a váltás. Ezt az oktatási intézmények is felismerték. Újabb és újabb képzési formákat indítottak, újabb és újabb szakmákban, megtartva azokat a szakokat, amelyek ma is időszerűek, szükség van rájuk a munkaerő piacon.

Tehát a lehetőség adott. Csak élni kell vele.

„Akárki, aki abbahagyja a tanulást, öreg, legyen bár 20 vagy 80 éves. Akárki, aki folyamatosan tanul, fiatal marad. Az élet legnagyobb dolga az, hogy az eszedet fiatalon tartsd.” (Henry Ford)


Bár ez a fenti idézet nem ma hangzott el, aktualitásából semmit nem veszített. Henry Ford saját tapasztalatból is tudta, mennyire fontos az élethosszig tartó tanulás.

Az Európai Bizottság 2000 novemberében fogalmazta meg az élethosszig tartó tanulással (Lifelong Learning) kapcsolatos memorandumot.  
Ez a vitaanyag kimondta, hogy az egész életen át tartó tanulás központi szerepet tölt be a tudástársadalom létrehozásában, és hozzájárul ahhoz, hogy mindenki egyenlő mértékben részesüljön a tudástársadalom társadalmi és gazdasági előnyeiből.
Ezt az anyagot változtatás nélkül elfogadta az Európai Parlament, köztük Magyarország is. Az ennek megvalósulását célzó stratégiát a kormány 2005-ben elfogadta.

Számunkra miért lényeges ez?
Mert ebből az anyagból egyértelművé vált, hogy minden európai állampolgárnak, - köztük a magyarnak is -, joga van a tanuláshoz.

Nekünk, magyaroknak jogunk van az általános iskolai és a középiskolai képzésben ingyenesen részt vennünk, továbbá az első szakképesítés megszerzése, valamint az első diploma megszerzése is ingyenes.

Ettől kezdve, csak azt az intézményt kell megkeresni, ahol az általunk választott szakmát, szakot államilag támogatott formában is indítják. Ha megfelelő  ingyenes képzést nem találnánk, akkor jöhet szóba az önköltség térítéses képzés.

A döntés a miénk!

Ezeket a kérdéseket egyenként célszerű megvizsgálni. Őszintén, saját magunknak. 
 
Miért akarok tanulni? Mi a célom a tanulással?
Mit szeretnék tanulni? 
Mihez van kedvem? 
Mihez van tehetségem? 
Mire van szükségem?
Mi az, amit szeretek csinálni? Mi a hobbim?
Mihez van alapképzettségem?
Mire irányul az érdeklődési köröm?

Kezdjük a céllal, mert minden innen indul ki. Világos, hogy van valamilyen elképzelésünk a jövőnkkel kapcsolatban, ezért fogalmazódott meg bennünk a tanulás, mint lehetőség. Továbbá az, hogy mit érdemes tanulni 40 felett.

Ha van középiskolai végzettségünk, érettségink, akkor elsősorban gondolkodjunk felsőfokú oktatásban. 

Miért?

Ha már rendelkezünk egy szakmával, akkor erre egy magasabb szintű ráképzés, - amely esetleg 2 évig is eltarthat - nem hoz annyi eredményt, sem a karrier, sem a fizetés szempontjából, mint egy diploma.

Amit fontolóra kell venni, az a diploma megszerzéséhez elengedhetetlen nyelvvizsga.
A legtöbb ember itt vérzik el.
Végigjárja a főiskola, egyetem évfolyamait, teljesíti a vizsgákat, megírja a szakdolgozatát, majd ezt megvédi, sikeres államvizsgát tesz, csak éppen a diplomát nem tudja kézbe venni, mert nincs államilag elismert nyelvvizsgája.
Ha tehát a diploma megszerzése a cél, kalkuláljunk a nyelvtanulás fontosságával is, hiszen enélkül nem ér semmit három év megfeszített munkája.

Ha a célunk elég nagy, akkor biztosan 40 évesen is belevágunk.
Ki, és mi tarthat vissza?
Felnőtt emberek vagyunk önálló akarattal. Csak rajtunk múlik.

Ha nem vagyunk magunkban teljesen biztosak, félünk attól, hogy újra iskolapadba üljünk, félünk a nyelvtanulástól, akkor próbálkozzunk felsőfokú szakmai képzéssel. Két év, amely alatt újra megtanulhatunk tanulni, és utána belevághatunk egy főiskolai vagy egyetemi képzésbe.

Ezzel a gondolattal játszva, vizsgáljuk meg, hogy egy bizonyos felsőfokú szakképzettséget hol tudnánk a legkönnyebben megszerezni? Ha indít ilyen képzést a közelünkben lévő főiskola, vagy egyetem, akkor mindenképpen ide jelentkezzünk. Ugyanis, ha itt teljesítjük a tantárgyi követelményeket, s később ugyanitt kezdenénk, egy esetleg a szakképzettségre épülő diplomát adó képzésbe, akkor a már teljesített tantárgyainkat beszámítanák. Ezekből nem kellene újra vizsgázni.

Ha csak gimnáziumi érettségink van, akkor is javaslom a diploma megcélzását. A fentiekben leírtak miatt.

Ezután tüzetesen vizsgáljuk meg a fenti 10 kérdést egyenként, alaposan és őszintén válaszoljunk rájuk. 

2016. február 25., csütörtök

Mit tanuljak 40 felett?

Érdemes egyáltalán 40 év felett tanulni?
 
Lehet izgalmas a tanulás.



Nagyon is érdemes? Miért? Azért, mert az emberek többsége - legyen szó nőről, vagy férfiról - 40 évesen még igen csak messze van a nyugdíjtól. Nem mindegy, hogy az elkövetkező 20-25 évet, hol és milyen körülmények között kell majd napi 8-9 órában eltölteni. A másik fontos szempont pedig amiért érdemes tanulni az az, hogy az emberek ebben a korban vannak a legjobb teljesítőképességekkel megáldva.

Negyven évesen az ember már megteremtette az egzisztenciáját. Nincsenek lakás gondjai. (Legfeljebb hitel visszafizetés terhe nyomasztja). Ha voltak gyermekei, azokat már útjukra bocsájtotta, vagy legalábbis nincs már szükségük folyamatos szülői felügyeletre. Megtanulta - többségük -, hogy mi is az a munka, mit vár el a munkahely. Teljes erőbedobással tud koncentrálni a feladataira.
Valójában lehet a leghatékonyabb  munkaerő. 

Sajnos ezt nálunk Magyarországon a munkáltatók nem értékelik kellő mértékben. Szívesen cserélik le a 40-eseket fiatalabb munkavállalókra, csupán azért, hogy kevesebbet kelljen nekik fizetni a minimálbérből. Nyugaton egy munkáltató tudja, hogy a középkorosztály a legjobban terhelhető, megbízható munkavállaló.

Tehát még  legalább 20 év. Kellene már váltani. Ha bele untál már az eddigi munkádba, nem becsülnek meg a munkahelyeden, netán elbocsájtottak, itt az idő arra, hogy kezdj magaddal valamit. Lehet, hogy most van az utolsó alkalom (bár ezt kétlem!), arra, hogy pályát módosíts.

Olyan korban élünk, amikor minden olyan gyorsan változik, hogy ez tanulás nélkül követhetetlen.
 
Tanulás nélkül nem tudsz előrébb jutni!


Én személy szerint átlagban 7 évente váltottam munkahelyet. Nem mondom, hogy pályát módosítottam (40 éven keresztül pénzügyi területen dolgoztam), de 7 évente a pénzügy különböző területein próbáltam ki magam. Ez nem volt tudatos, előre eltervezett dolog. Átlag 7 évente jutottam el odáig, hogy kezdtem a munkámat rutinból végezni. Hogy ez milyen nagy baj, akkor döbbentem rá, amikor a munkából hazatérve, vacsora főzés közben azon kezdtem gondolkodni, hogy egy bizonyos feladatot elvégeztem-e vagy sem? Ugyanis rendszeresen visszatérő feladataim egy része gyakran nem igényelt különösebb gondolkodást. Egy jó részét már megszokott módon, rutinból is el tudtam látni. Ennek a veszélye az volt, hogy nem voltam biztos benne, hogy egyáltalán elvégeztem-e a feladatot. Ilyenkor mindig tudtam, itt a váltás ideje.

Könnyű dolgom volt, mert folyamatosan tanultam, képeztem magam minden munkahelyemen, így az újabb és újabb munkahelyeken egyre képzettebb voltam, ezért egyre magasabb pozíciókba kerülhettem. A főiskolát jóval 40 éves korom fölött végeztem el. És, hogy mennyire volt ez könnyű vagy nehéz, csak azt tudom válaszolni, hogy kiváló eredmény került a diplomámba.

A magam részéről mindig élveztem a tanulást. Izgatottá tettek az új ismeretek, amelyeket hasznosítani tudtam a munkám során. 

A hét éves ciklusokat, csak a legutóbbi munkahelyemen eltöltött idő írta felül. Több, mint egy évtizede sikerült  olyan munkahelyet találnom, amely nem volt unalmas, a feladatokat nem lehetett rutinból végezni, mert azok folyamatosan változtak, mégis érdekesek, izgalmasak voltak.(Színház, pénzügyi vezetői munkakör.)

Tudom, hogy ilyen munkahelyet nem könnyű találni. Nekem is csak azért sikerült, mert sokoldalúan képzett szakembernek számítottam, sok tapasztalattal, vezetői gyakorlattal. 

A saját példámat azért mondtam el, hogy lásd, van értelme, hosszú távú haszna a tanulásnak 40 év felett is.


Ha félsz a tanulástól javaslom, hogy keresd fel ezt az oldalt: http://tanulasfelnottkent.hu/
Hasznos tanácsokat találsz ezen a honlapon.

Holnap arról írok, hogyan lehet eldönteni, hogy mit is tanuljunk 40 felett.

 

2016. február 23., kedd

Közeledik a vizsgaidőszak vége

Te levizsgáztál már?

Sikeres volt a vizsga?


Ha túl vagy már a vizsgákon, akkor leszűrheted a tanulságokat.
Ha minden tárgyból sikeresen teljesítettél, akkor ne olvasd végig ezt a bejegyzést. Biztosan meg vannak a jól bevált módszereid, amellyel sikeresen fel tudtál készülni.

Te aki kínlódva, keservesen vergődted át magad a vizsgákon, és Te, akinek nem sikerült venni az akadályokat, Ti feltétlenül olvassátok el, mert hasznos lehet számotokra.

Mi az, amivel gondod volt a vizsgán?

Nem volt elég időd felkészülni?
Lusta vagy és az utolsó pillanatra halasztottad a tanulást?
Vannak dolgok, amiket képtelen vagy megjegyezni, feldolgozni? 
Nem is tudod, hogyan kezdd el újra?

Sok-sok kérdés, amelyekre nem tudod a jó választ, és a kudarc élmény, amelyet fel kellene dolgozni. Valójában az a probléma, hogy el is ment a kedved az egésztől.

Ne gondold, hogy ezzel egyedül vagy. Nagyon sok embernek vannak hasonló problémái.
A megoldás azonban nem az, hogy abbahagyjuk, kész, vége befejezzük. Nem nekünk találták ki ezt az iskolát.

Felnőtt emberként, alaposan át kell gondolni - bármilyen oktatási formában veszel is részt -, mivel is volt gond? Mi a sikertelenség oka?

Nézzük néhányat ezek közül:

 - Kicsúsztam az időből! - Készíts szigorú       időbeosztást, és tartsd is be.

 - Nem értettem a matematikát. A tanár nem magyarázta el megfelelően. Keveset tudtam gyakorolni. - Ha módodban áll, hogy megfizess egy külön tanárt, akkor tedd meg. Lehetséges, hogy csak pár órára van szükséged, mert valahol elakadtál. Egy jó szakember hamar rájön, hogy hol van a hiba, és tud segíteni. Ha azonban ezt nem tudod anyagilag vállalni, akkor egyetlen megoldás, hogy több időt fordítasz az anyag megtanulására. Keress kapcsolatokat, osztály- és évfolyamtársakat, akik tudnak neked segíteni. Keress az interneten olyan lehetőségeket, melyekért fizetni nem kell, de segítséget jelenthetnek.

  - Nem tudod megjegyezni az elsajátítandó anyagot? - Számos módszer létezik, melyek segítségével könnyen, vagy legalábbis könnyebben jegyzed meg a dolgokat, mint ennek előtte. 

Nézzünk néhányat:

Tanulás előtt ürítsük ki a fejünket.
Próbáljuk meg mentesíteni agyunkat minden zavaró tényezőtől. Minden a tanulástól, az adott témától eltérő gondolatot, vágyat, érzést tegyünk félre. Csak az elsajátítandó anyagra koncentráljunk.

Izomfeszítéssel fokozhatjuk az aktivitásunkat

Ennek nagyon egyszerű módja a következő:
"Leülünk egy székre, de nem dőlünk hátra, hanem enyhén előre tartjuk a fejünket, kezeinket lazán a combunkra tesszük. Elkezdjük az első megfeszítést: ráncoljuk a homlokunkat és összeszorítjuk az ajkainkat, mintha fenyegető arcot akarnánk vágni. Így maradunk 3 másodpercig, majd ellazítjuk az arcunkat és vele együtt az egész testünket. Egy másodpercig maradunk így, majd megismételjük az előző gyakorlatot. Majd következik a vállak és a kezek. Látható mozgás nélkül megfeszítjük az adott terület minden izmát, és közben érezzük, hogy a karunk az ujjaink végéig megfeszülnek. Így maradunk 3 másodpercig, majd 10 másodperc lazítás után megismételjük. A következő lépésben a mellkast, majd a hátat feszítjük meg, végül a lábakat. 
Ennek az izometriás gyakorlatnak a végén, amikor tetőtől talpig átmozgattuk az izmokat, még egy gyakorlatot végezhetünk, mely különösen hatékony, és később az egész folyamatot helyettesítheti.
Nyomjuk a nyelvünket 3 másodpercig erősen a szájpadlásunkhoz, és maradjunk ebben az érezhető feszültségben. Majd lassan engedjük le a nyelvünket, és érezni fogjuk, hogy az ezzel kapcsolatos ellazulás kiterjed az egész testünkre." (Prof. Dr. Giselher Guttmann - Tanulunk tanulni)
 Az aktivitás és a lazítás váltogatásával elérhetünk egy laza állapotot, melyben maradjunk mintegy 2 percig, és közben kapcsoljuk ki a gondolatainkat.

Ha ez az információ kevésnek bizonyult ahhoz, hogy újra bele lendülj a tanulásba, akkor javaslom, hogy olvasd el ezt a könyvet.


Sok más kérdésedre is választ fogsz kapni a könyvből, s ezek a válaszok mind a Te sikeredet szolgálják.





Önismeret - ezzel hogyan állsz?

Szeretnéd megismerni saját személyiségedet?



Az önismeret, önmegismerés egy olyan önmagunkra irányuló lelki folyamat, amely során megismerjük személyiségünk tulajdonságait, képességeit, szándékait, érzelmeinket, gondolatainkat és mindezek együttes működését.
Az önmegismeréshez szükség van őszinteségre, hogy be tudjuk vallani magunknak azokat az igazságokat is, amelyek bevallása fájdalommal jár. (forrás: Wikipédia)

Először is azt kell megvizsgálni, hogy mennyire ismered önmagad, mert minél jobban ismered saját magad, annál könnyebben fogsz boldogulni az életben. Reálisan fogod látni az erősségeidet, a gyengeségeidet.

Sok esetben azt gondoljuk, hogy mi magunk ismerjük saját magunkat a legjobban, mivel már van egy magunkról kialakított énképünk. Szorgalmas vagyok, kedves vagyok, csinos vagyok...stb.
Ez azonban nem biztos, hogy egyezik a környezetünk véleményével.

Az énkép tehát a saját magunkról kialakított nézetek, érzések, tulajdonságok, gondolatok együttese. Ez a magunkról kialakított kép a környezetünk, életkörülményeink változásával együtt folyamatosan változik. Rendszeresen kapunk visszajelzést a családunktól, barátainktól, munkahelyünktől, hogy valójában ők hogyan látnak bennünket. Pl. a családtól: te önző vagy, munkahelytől: milyen törtető ember vagy...stb. 
Ezek a visszajelzések is folyamatosan formálják az énképünket. 

Serdülő korban foglalkozik a legtöbbet az ember az énképével.  Ekkor legfontosabb a kortársak, osztálytársak, barátok véleménye, legkevésbé pedig a szülők véleménye számít.

Minden véleményt fontos megvizsgálni. Nem biztos, hogy mindenki véleményére adni kell. Vannak rosszindulatú, gáncsoskodó személyek, akiknek véleményalkotását nem kell figyelembe venni. Lehetnek ilyenek a munkahelyen, iskolában, tágabb családi környezetben is.


Az énkép vizsgálat során sok kérdés merül fel az emberben.
 - Ki vagyok én?
 - Mi a célom az életben?
 - Milyennek látom és saját magamat?
 - Milyennek lát engem a környezetem?
 - Miben szeretnék változni?

A cél, az ideális énkép elérése, amely szinte soha nem sikerül, hiszen van ugyan egy magunkról elvárt énképünk, azonban ez is a környezeti befolyások hatására folyamatosan változik.

Problémát jelent, ha az elvárt énképünk nagyon messze van az aktuális énképünktől. 
Ha reális az aktuális énkép, és túl nagy az elvárás saját magunktól, akkor sok kudarcot kell átélni, hiszen a képességeink, készségeink nem elegendőek az elvárt  énkép eléréséhez. Pl. egy középszerű sportolótól az olimpiai bajnoki cím megszerzése,mint cél, valószínűleg kudarcot, frusztráltságot, elégedetlenséget vált ki, amennyiben ezt nem sikerül elérni.

Fontos, hogy a saját magunkról kialakított kép reális, őszinte, átgondolt legyen. Vegyük figyelembe a környezetünk rólunk alkotott véleményét is.

Az önismeret feltétele, hogy legyen képed önmagadról.

Önmagad megismerésére hatékony módszer egy napló vagy blog vezetése, mert ezek bármelyikében kiírhatod magadból az érzéseidet, véleményedet, gondolataidat. Mi foglalkoztat aktuálisan? Miről van véleményed? 

Írás közben a dolgokról összeáll egy kép a fejedben, megfogalmazod azokat a gondolatokat, amelyek egyébként leírás nélkül elvesznének a nagy semmibe.

Milyen témákról írj?

Mi történt veled? 
Kik a barátaid?
Mit csináltatok közösen?
Hogy érezted magad közben?
Mi az amire vágyakozol?

Akkor tudsz igazán őszintén ezekre a kérdésekre válaszolni, ha csak magadnak írod a blogot. Ha az írásaidat közzé is teszed, akkor már fenyeget az a veszély, hogy nem leszel őszinte. Esetleg az olvasóidnak akarsz megfelelni.
Vannak persze olyan személyek, akik pont azért teszik közzé a blogbejegyzéseiket, hogy sokkolják az olvasóikat, esetleg visszajelzésre számítanak, megerősítésre, vagy ellentmondásra, de mindenképpen véleményre.

Önismereti tréning - egyedül   
Ha saját magadra vagy utalva, nem tudsz elmenni egy szakember által vezetett csoportos trénigre, akkor az alábbi módszer javasolt:

1. Egy papírlapra írd fel azokat a tulajdonságaidat, melyeket magadban nem szeretsz (Rossz tulajdonságok). Ezektől a tulajdonságoktól jó lenne megszabadulni.

2. Egy újabb papírlapra írd fel azokat a tulajdonságokat, amelyekkel szeretnél rendelkezni (Jó tulajdonságok).

Tedd fel magadnak az alábbi két kérdést: mit kell tennem, hogy megszabaduljak a rossz tulajdonságaimtól? Majd pedig: mit kell tennem annak érdekében, hogy rendelkezzem ezekkel a jó tulajdonságokkal?

Ha nem tudsz minden kérdést megválaszolni, akkor egy újabb kérdés : kitől kérhetek ezzel kapcsolatban  segítséget?