Hogyan
tanuljak matematikát?
A matematika a végletekig misztifikált tantárgy. A
gyermekkorunktól belénk sulykolt elmélet szerint ezt a tárgyat nagyon kevesen
értik és tudják jól művelni.
Miért van ez így?
Álljon itt először két történet annak alátámasztására,
hogy mi lehet a gond.
Az
első történet.
A lányom amikor a műszaki főiskolára járt, talán
másodéves lehetett, amikor a matematika bizonyos részeit nem értette (integrálás,
differenciálszámítás), nem tudta a feladatokat megoldani. A vizsgái
folyamatosan sikertelenek voltak. Annyira elkedvetlenedett, hogy már
fontolgatta, hogy ott hagyja a főiskolát. Minden más tantárgyból jók voltak a
vizsga eredményei, de a matematika eme fejezete megtörte.
Már csak egy vizsgalehetősége volt. Ha ez sem sikerül,
akkor újra fel kell venni a tárgyat a következő évben. Neki azonban már el ment
a
kedve az egész főiskolától. Ez a
kudarc még az életkedvét is elvette.
Külön tanárra nem volt pénzünk.
Ő minden lehetőséget kihasznált a főiskolán belül, de
senki sem tudta úgy elmagyarázni az anyagot, hogy megértse.
Már majdnem feladtuk, amikor eszembe jutott egyik
ismerősöm neve, aki a helyi főiskolán matematikát tanított. Megkerestem és
barter üzletet ajánlottam neki.
Ő megtanítja a lányomat, úgy hogy megértse ezt a fránya integrálást és differenciálszámítást, én pedig ingyen vállalom a vállalkozása könyvelését egy bizonyos ideig.
Ő megtanítja a lányomat, úgy hogy megértse ezt a fránya integrálást és differenciálszámítást, én pedig ingyen vállalom a vállalkozása könyvelését egy bizonyos ideig.
Megegyeztünk, és Adri el kezdett járni hozzá.
Nem telt bele két hónap, és sikeresen levizsgázott
ebből az anyagból. Sőt, később ő korrepetált az alsóbb évfolyamon néhány
diákot, akiknek szintén gondjuk volt ezzel a témakörrel.
Megkérdeztem a matematika tanárt, hogy csinálta? A válasz nagyon egyszerű volt.
Addig kellett visszamenni a témában, ameddig még
értette az anyagot. Egy apró láncszem hiányzott, emiatt képtelen volt tovább
haladni.
Ezt az egy hiányzó láncszemet kellett beilleszteni a
nagy egészbe, és már működött is. Persze a sok-sok gyakorlás elengedhetetlen.
Megjegyzem, hogy a főiskolán tanult matematika 90%-át
szakmai munkája során soha nem kellett használnia. Nem is értem, hogy miért
kell ennyi felesleges dolgot megtanulni matematikából?
Lehet, hogy én látom rosszul a dolgokat?
Azt azonban megállapíthatjuk, hogy a matematikát csak
folyamatosan lehet tanulni. Nem lehet egyetlen fejezetet, témakört kihagyni,
hiszen egymásra épülnek az egyes elemek. Ha folyamatos a tanulás, egy-egy
elakadás könnyebben orvosolható akkor, ha az időben kiderül. Ekkor már
elmondhatjuk, hogy nem is olyan misztikus ez a tárgy. Persze gyakorlás,
gyakorlás, gyakorlás!
A
második történet.
A főiskolán mesélte az andragógia tanárnő.
A szomszédjukban lakott egy család, ahol a 16 éves fiú
szakmunkásképzőbe járt. Jó fejű gyerek volt, majd minden tárgyból 5-ös, kivéve
a matematikát. Abból bukásra állt. Fontolgatta, hogy abba hagyja az iskolát.
Édesanyja megkereste a szóban forgó tanárnőt, akinek egyébként az egyik szakja
a matematika volt, és megkérte, hogy segítsen a gyereknek.
Bár a tanárnő nem vállalt magántanítványokat, most a jó
szomszédság kedvéért kivételt tett.
Miközben korrepetálta a diákot, nyilvánvalóvá vált
számára, hogy a fiú matematikából is nagyon okos, de valahol elakadt. Még talán
8. osztályban.
Egy hiányzás az óráról, vagy egy rosszul elmagyarázott
anyag lehetett az oka.
A tanulásban vissza kellett menni egészen addig, amíg
meg nem találták azt a láncszemet, amelyik hiányzott a továbblépéshez.
Nem ragozom tovább. A fiú megértette (és ez nagyon
fontos), nagy betűkkel MEGÉRTETTE az anyagot. Azt a kis
apró részletet. Ettől kezdve már nem volt gondja. Matematikából az év végi
eredménye csak azért lett hármas, mert a sok elégtelent már nem tudta
kompenzálni az a néhány ötös jegy.
Ne vonjunk le messzemenő következtetést ennek a két történetnek kapcsán. Két bizonyítás nem elég ugyan is arra, hogy komoly megállapításokat tegyünk a témában. Vizsgáljuk meg a saját tapasztalatainkat is.
Két dolog biztosan segít. A folyamatos tanulás, és a rendszeres gyakorlás.
Folytatás következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése