2015. szeptember 9., szerda

Hogyan legyen hatékony a tanulás II. Összefüggések keresése

Nagyon gyakran azért nem rögzül az elménkben a megtanulandó anyag, mert nem értjük. Előfordul ez matematika, fizika, közgazdaságtan és még sok más egyéb tárgy esetében is.

Matematika területén nem vagyok jártas, de azok a tárgyak, amelyek kifejezetten a logikai összefüggésekre épülnek, esetleg időrendbeni történésekkel kapcsolatosak, azoknál nagyon fontos, hogy először megkeressük az összefüggéseket, utána próbálkozzunk az anyag elsajátításával. Sokkal könnyebb megérteni egy anyagot, ha  azt rendszerben látjuk.

 

Gondoljuk át az eddig tanult anyagot, vessük össze ezt korábbi ismereteinkkel, tapasztalatainkkal, más kapcsoló tantárgyak tanult anyagaival, és ezek tükrében nézzük meg, hogyan kapcsolódik a feldolgozandó anyag ezekhez.

Például közgazdaságtan tantárgyhoz kapcsolódóan a mérleg egyes tételeit, azok tartalmi elemeit kellene megtanulni. 

Nézzük meg először a mérleg (pl. zárómérleg) felépítését, az egyes tételek mérlegen belüli elhelyezkedését (pl. eszköz, vagy forrás oldalon szerepel-e?), értelmezzük az eszközök majd a források fogalmát, ezt követően vizsgáljuk meg az egyes elemeket. Ha tudatosultak bennünk ezen fogalmak, tanulás közben vizualizáljuk a mérleget, akár mint egy képet, így könnyebb lesz a mérlegtételek (pl. vevők, pénzeszközök...stb.) tartalmának rögzítése a memóriánkba.


Nagyon fontos, hogy pontosan értsük amit tanulunk. Tudjuk ezt kapcsolni az előzőleg tanultakhoz. Ha nem látjuk az összefüggéseket, a logikát, akkor azt sem értjük meg, hogy miért is kell megtanulni az anyagot. Mi köze van ennek a nagy egészhez.


Hangsúlyozom, hogy értve tanulni, ráépíteni az előzőleg elsajátított anyagra az újat, könnyebb megjegyezni, és majd könnyebb egy dolgozatnál előhozni a memóriánkból, mintha csak bebifláznánk, bemagolnánk az anyagot. Ha a tanár rákérdez egyes kapcsolódó anyagrészekre, akkor ezt összefüggésiben könnyebb lesz felszínre hozni.

Ne felejtsük el, hogy a tanulásra azért van szükségünk, hogy az elsajátított anyagot később a munkánk során hasznosítani tudjuk. Nem öncélú a tanulás. Nem azért tanulunk, hogy "csak úgy" tudjunk, hanem, hogy összefüggéseiben lássuk a világot. Szakmai ismereteink bővüljenek. Látókörünk szélesedjék. Szemléletünk változzon.


Gyakran előfordul egy-egy tárggyal kapcsolatban, hogy nem értjük miért is kell ezt a tantárgyat tanulni. 

Igen sokszor érzünk így. Azonban a pedagógus szakemberek a tematika összeállításánál sok szempontot vesznek figyelembe. Vannak alapozó tárgyak, melyekre később épülnek újabb tantárgyak, vagy az általános műveltséghez szükséges bizonyos ismeretek elsajátítása. Ennek hasznát csak később fogjuk látni.


Mindent összevetve, javaslom, hogy ne sajnáljuk az időt arra, hogy a tananyag első olvasata után keressük az összefüggéseket. Ha megtaláljuk, segít a tananyag könnyebb rögzítésében, a vizsgákon, dolgozatnál a tudásunkról való számadásnál.

 

Ez csak egy módszer! Ne felejtsük: több módszer együttes használata teszi hatékonnyá a tanulásunkat.

 

H.R. Ilona

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése