2015. március 6., péntek

Miért legyen célom?



Miért legyen célom?

„Senkinek nem jutna eszébe összehordani rengeteg homokot, szálfát, téglát, és  építő anyagot, hogy házat építsen anélkül, hogy előbb megtervezné azt  a házat.”  (Napoleon Hill : titkos receptjei a sikerhez)
Nagyon igaz. És mégis  tizenkétezer ember analizálását követően Hill számára kiderült, hogy az emberek 95 %-ának nincsenek céljai. Vajon miért? Mert nem volt előttük ilyen példa? A szüleik, az iskola nem mutatták meg nekik, hogy ez fontos?

Lehet céltalanul sodródni a világban, de ennek semmi értelme, legfőképpen semmi eredménye nincs. Lehet, hogy Te is e 95 %-os csoportba tartozol? Ha igen akkor garantálom, hogy nem érzed jól magad a bőrödben.
Gyermekként, kamaszként, ifjú felnőttként még azt gondoljuk, hogy miénk a világ. Mi legyőzzük a világot, sikeresek leszünk, sok pénzünk lesz és boldogok leszünk.
De a boldogság, csak kis mértékben függ a pénztől. Balga mondás az, hogy a „pénz nem boldogít”. A pénz igen is boldogít (egy határig), a pénz hiánya viszont biztos, hogy boldogtalanná tesz.
Ha nincs pénzed frusztrált leszel. Nem veheted meg a kedvedre való dolgokat, sőt néha még a legszükségesebb dolgokra sem telik. Itt kezdődnek a családi viták, veszekedések. Ki miatt nincs elegendő pénze a családnak?
Elkezdődnek a vádaskodások, az egymásra mutogatások. Ki a felelős?
Nem úgy indult a közös életünk, hogy erre számítani lehetett volna.

A szüleink nem gyűjtöttek nekünk elég pénz. (Nem is ez a dolguk.)
Az iskola nem adott olyan minőségű és mennyiségű tudást, amely segített volna egy jól fizető álláshoz jutni. (Neki sem ez a dolga. Később majd még erről is beszélünk.)
Az élet….Az a bizonyos nagybetűs ÉLET. Na az aztán végképp nem volt a segítségünkre abban, hogy sikeressé és gazdaggá, ezzel együtt boldoggá váljunk!

És mi? Mi, mit tettünk annak érdekében, hogy ne így legyen?
Láttunk másokat, sikeres munkatársakat, szomszédokat, ismerősöket. Nekik miért sikerült, és nekünk miért nem?
Ők valamit tudnak. Valamit, amit nem lehet az iskola padban elsajátítani. Talán jó szülői példa sem volt előttük. És mégis.
Vizsgáljuk csak meg egy kicsit jobban ezeket az embereket.

A szomszéd Józsi. Miért lett ő sikeres és boldog? Van egy szép háza, két kocsi áll a garázsban. A gyerekek magánóvodába és magániskolába járnak. Miből telik erre a Józsinak?

Józsi az iskolában – fogalmazzunk úgy, hogy – gyenge tanuló volt. Általánosban az osztályfőnöke azzal riogatta, hogy a köztisztasági hivatal sem fogja alkalmazni, még a legalantasabb munkára sem. (Fiam belőled még utcaseprő sem lesz!)
 A szülei szegények voltak. Hogyan lehet ebből a helyzetből kitörni? Persze, ha az élete másként alakult volna, ha más családba – egy gazdagabb családba – születik. Ha más földrajzi helyre, tőlünk néhány száz, vagy ezer kilométerrel nyugatabbra születik? Arról persze ne beszéljünk, hogy mi van akkor, ha egy kicsit , vagy nagyon keletebbre születik?
Szóval a külső körülmények nem voltak kecsegtetőek. Józsi azonban nem siránkozott. Bár nem volt soha jó tanuló, azonban olvasni mindig szeretett.
Elhatározta, hogy nem követi a családi hagyományt a szegénység tovább örökítésével kapcsolatban. Azt látta, hogy a sikeres emberek nagyobbik fele nem azért lett gazdag, mert jó családba született. Valami más miatt. De vajon mi volt az a más? Az, hogy ezt megtudja, Józsi elkezdett sikeres élettörténeteket olvasni. Kinek, miért, hogyan sikerült a kitörés, a felemelkedés?
Az életrajzok olvasása hozta a megvilágosodást.

KELL EGY CÉL!

De ez a cél nem lehet maga a meggazdagodás. Ennél konkrétabban kell megfogalmazni. Mi legyen az a konkrét cél, amelyet el szeretne érni?
Józsi önálló vállalkozó szeretett volna lenni.  Saját önálló műhellyel és alkalmazottakkal.
Ezt a célt sokáig még a feleségének sem merte elmondani, annyira elérthetetlennek látszott. Magában azonban forgatta a gondolatot. Hogyan kezdjen hozzá egy vállalkozás felépítéséhez hiszen ő csak egy egyszerű szakmunkás, aki elég rossz eredménnyel végezte el a szakmunkásképzőt. Tőkével nem rendelkezett. Azt azonban tudta, hogy meg lehet csinálni, hiszen a sikeres emberek élettörténetei ezt igazolták.
Miközben a „vasgyárban” dolgozott, gyakran kalandoztak el gondolatai a saját vállalkozás irányába. Hogyan kezdjen hozzá? A cél már meg volt. Az eszközök hiányoztak. Mit lehet kezdeni egy vasipari szakmunkás bizonyítvánnyal? Honnan lehet pénzt szerezni, műhelyt, gépeket, szerszámokat?
A sok-sok sikertörténetben több azonos elemet is felfedezett. Az egyik az, hogy a  sikeres emberek mindent tudtak, amit csak tudni lehetett a szakmáról. Hogyan szerezték meg a tudást, és mikor? Egy két kivételtől eltekintve, bizony nem nappali tagozaton az iskolában. Sokkal inkább munka mellett. Munkaidő után. Időt és energiát fordítva arra, hogy elsajátítsák a szakma rejtelmeit.
Józsi utált tanulni. Az agya sem úgy fogott ahogyan kellene. Nehezen jegyezte meg az anyagot. Most felnőtt fejjel ez még nehezebbnek tűnt.
Valami nem volt rendben a tanulási módszereivel. Nem gondolta magáról, hogy buta – persze azt sem, hogy okos -, inkább csak azt, hogy meg van a magához való „józan paraszti esze”.

Minden nap, amikor felkelt, és a fürdőszobában készülődött, maga előtt látta a saját műhelyét. A kép már tökéletessé vált a gondolataiban. Gépek, szerszámok, emberek, és a kész termékek, amelyekért jön a megrendelő…
A munkahelyen ebédidőben, már nem vett részt a parttalan csevegésben, a politizálásban, egymás „zrikálásában”.
A cél lebegett előtte.
A cél a vállalkozás. Pontosan ki kell dolgozni a célhoz vezető utat.
Kikerülhetetlen a tanulás. A lehető legtöbbet kell megtudnia a szakmáról. Sok mindent elmulasztott az iskolában. Hogyan lehetne ezt bepótolni? Hová, milyen képzésre kell jelentkezni? A legfontosabb, és persze a legnehezebb, a legtöbb félelmet jelentő kérdés a „HOGYAN”.

Ő, aki nem szeretett tanulni, nem fogott az agya, hogyan kezdjen el újra tanulni? Az nem kérdés, hogy kell tanulni. Na de milyen tanulási módszereket, technikát kell elsajátítani ahhoz, hogy sikeresen vegye az akadályokat?
Józsinak segítségre volt szüksége ahhoz, hogy újra  – felnőtt fejjel -  megtanuljon tanulni.
A cél meg volt.
A cél elérési útvonala már körvonalazódott.
A szakmai tudás magas szintű elsajátításához szükséges tanulási módszertanra volt  szüksége.

Holnap folytatjuk.