2015. október 8., csütörtök

Mobileszközök az oktatásban


M-learning az oktatásban

A mobileszközöknek köszönhetően a tanulók akkor és ott tudnak tanulni, amikor és ahol szükségük van rá – akár a tanórán is. Az okostelefonok is számtalan módon segíthetik a tanulási-tanítási folyamatot, a XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz (TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001) kiemelt projekt keretében lezajlott kutatás-fejlesztési projekt célja ezen lehetőségek feltárása és bemutatása volt.

M-learning - A mobileszközökkel segített tanulás módszerei

"A mobileszközökkel segített tanulás módszereinek pedagógiai vizsgálata és kutatásba ágyazott oktatás-módszertani fejlesztés" projekt keretében készült kiadvány segítségével a pedagógusok képet kaphatnak arról, hogy milyen feltételekkel és módszerekkel lehet sikeresen és eredményesen integrálni az okostelefonok használatát a szaktárgyi órák keretébe a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése céljából. A kiadvány letölthető innen >>>

Infografikák


  • Projekt megnevezése:
  • XXI. századi közoktatás
  • fejlesztés, koordináció) II. szakasz
  • (TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001)

2015. október 6., kedd

Hová jelentkezzek?







Nagyon fontos kérdés. Nagy körültekintést igényel ennek eldöntése.
Fontos, hogy az oktatási intézmény közel, vagy viszonylag közel legyen a lakóhelyünkhöz. Ne kelljen sokat utazni, vagy ha kell is utazni, akkor megoldható legyen a naponta hazautazás. A felnőttképzésben résztvevők részére is jár diákigazolvány, amely kedvezményes utazásra jogosít a lakóhely és az oktatási intézmény helységei között. A diákigazolvánnyal további kedvezményeket is igénybe lehet venni pl. fürdőbelépő, múzeumi belépő, színházjegy vásárlás…stb esetén.

Ha kellő alapossággal megvizsgáltuk, hogy hol folyik olyan képzés, amiben szeretnénk részt venni, akkor azt is vizsgáljuk meg, hogy azon szakmában, vagy azon a szakon igénybe tudjuk-e venni az ingyenes képzést, vagy csak fizetős képzésbe tudunk bekapcsolódni.
Ingyenes az első szakképzettség és az első diploma megszerzése is. Problémát jelenthet azonban, hogy bár jogosultak lennénk ingyenes oktatásra, azonban az általunk választott oktatási intézmény, csak fizetős képzést indít azon a szakon. Ekkor két lehetőségünk van. Keresünk egy másik intézményt, ahol az a képzés ingyenes formában is működik, vagy vállaljuk a tandíjfizetést.
Célszerű alaposan megvizsgálni mindkét megoldást. Használjuk a régi jól bevált módszert annak érdekében, hogy lássuk az előnyöket és hátrányokat.
Vegyünk elő egy fehér lapot és válasszuk két részre. Írjuk fel bal oldalra az egyik , jobb oldalra a másik oktatási intézmény nevét. Alatta pontokba szedve soroljuk fel az előnyöket. Mindegyik intézmény alá, a hozzá kapcsolódó előnyöket, majd fordítsuk meg a lapot és ugyanígy a hátrányokat is soroljuk fel. Ne kapkodjuk el a dolgot, legyünk körültekintőek, és igyekezzünk minden előnyt és hátrányt felsorolni. Ide tartozik a dolog anyagi része is, de ezt külön is vizsgáljuk meg.

Ha biztosan minden előny és hátrány meg van, akkor nézzük meg, hogy melyik intézménynél van több előny és kevesebb hátrány felsorolva. Igyekezzünk azonos fajsúlyú előnyt és hátrányt is számba venni.
Ha látható, melyik intézményben folyó képzés lenne számunkra a legelőnyösebb, akkor külön vizsgáljuk meg a dolog anyagi részét is.

Ha kell tandíjat fizetni, akkor az a teljes képzés idejére mennyibe fog kerülni? Vegyük figyelembe a vizsgadíjat, a tankönyvek árát és a várható egyéb kiadásokat is úgy, mint utazási költség, esetleges szállásköltség (ami gyakran megoldható az oktatási intézmény kollégiumában kedvező áron)…stb.
Összesítsük a várható kiadásokat. Ezt követően látni fogjuk, hogy anyagi szempontból melyik intézmény lenne a legkedvezőbb számunkra.
Ha az előnyök és hátrányok összesítése alapján számunkra legkedvezőbb intézmény, és az anyagilag is a legjobb kondíciókkal működő képzési forma egybe esik, akkor biztosan meg van a megoldás.
Ha nem, akkor további vizsgálat szükséges.

Vizsgáljuk meg, hogy gondot jelent-e a családi költségvetés számára a tandíj megfizetése? Szakképzés esetén általában egy összegben, vagy legfeljebb két három részletben kell fizetni a tandíjat. A felsőoktatásban (ha fizetős képzésre kívánunk jelentkezni, akkor) félévente kell tandíjat fizetni.
Ha családi kassza nem bírja el ezt a plusz kiadást, akkor gondoljuk át a hitel, diákhitel kérdését.
Diákhitelt a felsőoktatásban résztvevők vehetik igénybe. Ezt azonban alaposan gondoljuk át, mielőtt belevágnánk. Bár nagyon könnyű hozzájutni ehhez a hitelhez, - gondoljuk végig, hogy – ezt bizony kemény feltételekkel kell visszafizetni. A kamata talán kedvezőbb, mint egy személyi hitel, azonban, hogy mennyi, ennek mindig aktuálisan utána kell nézni.
Ha szakképzésben gondolkodunk, akkor csak személyi kölcsönt tudunk igénybe venni, annak pedig a lehető legkedvezőtlenebb a kamata.
Vizsgáljuk meg alaposan, hogy esetleg ingyenes képzésbe nem tudnánk-e részt venni. Itt ugyanis csak (!) utiköltség, esetleg szállásköltség, tankönyv költség merül fel, s ezt nem egy összegben kell fizetni. Talán jobban elbírja egy családi költségvetés, és akkor nem adósodunk el hosszabb időre.




Bár most főként a dolog anyagi részét vizsgáltuk, ennél azért sokkal fontosabb, hogy mi a szívünk vágya, mit szeretnénk tanulni, hiszen ahogyan Szent-Györgyi Albert megfogalmazta:   

„Az iskola arra való,
hogy az ember megtanuljon tanulni,
hogy felébredjen tudásvágya,
megismerje a jól végzett munka örömét,
megízlelje az alkotás izgalmát,
megtanulja szeretni, amit csinál,
és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.”