2016. február 25., csütörtök

Mit tanuljak 40 felett?

Érdemes egyáltalán 40 év felett tanulni?
 
Lehet izgalmas a tanulás.



Nagyon is érdemes? Miért? Azért, mert az emberek többsége - legyen szó nőről, vagy férfiról - 40 évesen még igen csak messze van a nyugdíjtól. Nem mindegy, hogy az elkövetkező 20-25 évet, hol és milyen körülmények között kell majd napi 8-9 órában eltölteni. A másik fontos szempont pedig amiért érdemes tanulni az az, hogy az emberek ebben a korban vannak a legjobb teljesítőképességekkel megáldva.

Negyven évesen az ember már megteremtette az egzisztenciáját. Nincsenek lakás gondjai. (Legfeljebb hitel visszafizetés terhe nyomasztja). Ha voltak gyermekei, azokat már útjukra bocsájtotta, vagy legalábbis nincs már szükségük folyamatos szülői felügyeletre. Megtanulta - többségük -, hogy mi is az a munka, mit vár el a munkahely. Teljes erőbedobással tud koncentrálni a feladataira.
Valójában lehet a leghatékonyabb  munkaerő. 

Sajnos ezt nálunk Magyarországon a munkáltatók nem értékelik kellő mértékben. Szívesen cserélik le a 40-eseket fiatalabb munkavállalókra, csupán azért, hogy kevesebbet kelljen nekik fizetni a minimálbérből. Nyugaton egy munkáltató tudja, hogy a középkorosztály a legjobban terhelhető, megbízható munkavállaló.

Tehát még  legalább 20 év. Kellene már váltani. Ha bele untál már az eddigi munkádba, nem becsülnek meg a munkahelyeden, netán elbocsájtottak, itt az idő arra, hogy kezdj magaddal valamit. Lehet, hogy most van az utolsó alkalom (bár ezt kétlem!), arra, hogy pályát módosíts.

Olyan korban élünk, amikor minden olyan gyorsan változik, hogy ez tanulás nélkül követhetetlen.
 
Tanulás nélkül nem tudsz előrébb jutni!


Én személy szerint átlagban 7 évente váltottam munkahelyet. Nem mondom, hogy pályát módosítottam (40 éven keresztül pénzügyi területen dolgoztam), de 7 évente a pénzügy különböző területein próbáltam ki magam. Ez nem volt tudatos, előre eltervezett dolog. Átlag 7 évente jutottam el odáig, hogy kezdtem a munkámat rutinból végezni. Hogy ez milyen nagy baj, akkor döbbentem rá, amikor a munkából hazatérve, vacsora főzés közben azon kezdtem gondolkodni, hogy egy bizonyos feladatot elvégeztem-e vagy sem? Ugyanis rendszeresen visszatérő feladataim egy része gyakran nem igényelt különösebb gondolkodást. Egy jó részét már megszokott módon, rutinból is el tudtam látni. Ennek a veszélye az volt, hogy nem voltam biztos benne, hogy egyáltalán elvégeztem-e a feladatot. Ilyenkor mindig tudtam, itt a váltás ideje.

Könnyű dolgom volt, mert folyamatosan tanultam, képeztem magam minden munkahelyemen, így az újabb és újabb munkahelyeken egyre képzettebb voltam, ezért egyre magasabb pozíciókba kerülhettem. A főiskolát jóval 40 éves korom fölött végeztem el. És, hogy mennyire volt ez könnyű vagy nehéz, csak azt tudom válaszolni, hogy kiváló eredmény került a diplomámba.

A magam részéről mindig élveztem a tanulást. Izgatottá tettek az új ismeretek, amelyeket hasznosítani tudtam a munkám során. 

A hét éves ciklusokat, csak a legutóbbi munkahelyemen eltöltött idő írta felül. Több, mint egy évtizede sikerült  olyan munkahelyet találnom, amely nem volt unalmas, a feladatokat nem lehetett rutinból végezni, mert azok folyamatosan változtak, mégis érdekesek, izgalmasak voltak.(Színház, pénzügyi vezetői munkakör.)

Tudom, hogy ilyen munkahelyet nem könnyű találni. Nekem is csak azért sikerült, mert sokoldalúan képzett szakembernek számítottam, sok tapasztalattal, vezetői gyakorlattal. 

A saját példámat azért mondtam el, hogy lásd, van értelme, hosszú távú haszna a tanulásnak 40 év felett is.


Ha félsz a tanulástól javaslom, hogy keresd fel ezt az oldalt: http://tanulasfelnottkent.hu/
Hasznos tanácsokat találsz ezen a honlapon.

Holnap arról írok, hogyan lehet eldönteni, hogy mit is tanuljunk 40 felett.

 

1 megjegyzés: