2015. április 8., szerda

Nagy igazságok



“Hát van olyan idő, amikor nem kell tanulnunk? – kérdezed. S én azt válaszolom: nincs. De amint tanulni minden korban tiszteletre méltó, úgy kioktatást kapni már nem mindegyikben az. Szégyellni való, ha az öreg ember az ábécével vesződik: a fiatalnak tudást kell szereznie, az öregnek pedig alkalmaznia kell ezt a tudást. A szerzés sosem elegendő az élethez, tudnod kell bánni azzal, amit megszereztél: igazából csak az a tiéd, amivel másoknak is a hasznára vagy.” (Seneca)







“Amikor megjelenik a lehetőség, más formában kínálkozik fel és más irányból jön, mint ahonnan várjuk. Ez mindig így van a lehetőséggel: ez az ő furfangja. Megvan az a ravasz szokása, hogy a hátsó ajtón surranjon be, és gyakran szerencsétlenségnek, vagy vereségnek álcázza magát. Talán ez a magyarázata, hogy olyan sokan vannak, akik nem képesek felismerni, amikor megjelenik.” (Napoleon Hill)


 


A műveltség jó sorsban ékesség, balsorsban menedék.”
(Arisztotelész)



2015. április 7., kedd

Tanulási környezet otthon





Ne ez legyen a tanulóhelyünk!

Nagyon fontos, hogy milyen környezetben tanulunk otthon. Tapasztalatom szerint erre kevésbé figyelnek az emberek. Úgy gondolják, hogy az a lényeg, hogy valahol, akár egy kis zugában a lakásban el tudjunk húzódni és ott olvassuk el a tananyagot.
A tanulás nem csak abból áll, hogy sokszor elolvassuk az anyagot, és az akkor majd bevésődik az elménkbe. Ennél sokkal többről van szó.
A tanulási környezetet úgy kell kialakítanunk a lakásban, hogy az hosszútávon segítse a tananyag elsajátítását. Ha a lakás ezen részére pillantunk, akkor az elménk azonnal a tanulásra, mint feladatra asszociáljon. Arra azonban vigyázzunk, hogy ez ne rossz érzéssel töltsön el bennünket. Sőt. Próbáljuk meg a környezetet úgy kialakítani, hogy abban jól érezzük magunkat. Persze nem annyira jól, hogy közben elkalandozzunk, akár elaludjunk. Ezért nem is tanácsos, ha a kanapét jelöljük ki tanulóhelynek.
Nézzünk körül a nappaliban. Hová helyezhetnénk az íróasztalt, a széket, esetleg egy polcot. Ha nincs íróasztal, akkor egy bármilyen más asztal is megteszi. Fontos, hogy a magassága megfelelő legyen az íráshoz. Keressünk hozzá egy megfelelő, de nem túl kényelmes széket. Akkor megfelelő a szék, ha a lábunk leér róla és a talpunkat a padlóra tudjuk helyezni, esetleg egy erre a célra kialakított lábtartóra. Nagyon jó, ha a széken hátradőlve meg tudjuk támasztani a derekunkat, gerincünket. Fontos tehát, hogy az asztal és a szék mérete egymáshoz, legfőképpen pedig a mi testméreteinkhez igazodjon.
Az asztal legalább akkora legyen, hogy egy könyv, jegyzetfüzet, írószertartó és egy asztali lámpa is elférjen rajta. Ha számítógépen is dolgozunk akkor próbáljuk meg a billentyűzetet az asztal alá rejteni egy kihúzható lapra. Ügyes ezermesterek ezt maguk is el tudják készíteni, de már nagyon olcsó íróasztalok kaphatók, amelyekre fel van szerelve a billentyűzettartó.
A tanulóasztalt próbáljuk meg a helyiség azon részén elhelyezni, ahol balkéz felől természetes fényt is kapunk. Arra azonban gondosan ügyeljük, hogy a nap ne süssön a könyvünkre, jegyzeteinkre, mert ez a fehér lapról visszatükröződő fény nem tesz jót a szemünknek, kifejezetten bántja azt.
Célszerű egy kis polcot elhelyezni az íróasztalunk fölé, esetleg mellé, hogy minden könyvnek, jegyzetnek legyen helye, hogy azt rendszerezve, tantárgyanként tudjuk tárolni.  Fontos, hogy áttekinthető legyen a polc, azonnal rátaláljunk arra, amit keresünk. Ha az íróasztalunknak van fiókja, polca, akkor ez is megoldás lehet. Tapasztalatom az, hogy szívesebben pillantok a polcra, s találom meg egy perc alatt, amit keresek, mint hogy a fiókokban hosszasan keresgéljek. Persze ez megint egyéntől függő, ki mely módszert kedveli jobban.
Egyszerű és praktikus

A tanulósarok/tanulókuckó legyen a lehető legtávolabb a tv-től. Ha megoldható, akkor inkább olyan helyen legyen, ahol nincs tévé. Próbáljuk meg a zavaró tényezőket kiszűrni, hogy minél nyugodtabb környezetben, csak az elsajátítandó anyagra tudjunk koncentrálni.
Ha már kialakítottuk a tanulósarkot, tanulókuckót, akkor van még egy nagyon fontos dolog, mégpedig az, hogy legyen mindig rend a környezetünkben, íróasztalunkon, polcunkon. Úgy kezdjük a tanulást, és úgy is fejezzük be, hogy rend van a környezetünkben.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy csak akkor álljunk neki tanulni, ha már az egész lakás ragyog, (bár ez sem lenne rossz), hanem a közvetlen tanulókörnyezetünkben legyen rend. Elvonja a tanulásról a figyelmet, ha azt látjuk, hogy szanaszét van minden a helyiségben. Nyilván nem ez az elsődleges, különösen, ha a vizsgára készülünk.
Vannak, akik a káoszban érzik jól magukat, én azt gondolom, hogy ők a kivételek.

Ez a hely igazán ideális