2015. október 12., hétfő

A tanulás tervezése





Hogy mindenre jusson elég idő!

Jogos a felvetés. Miért kell a tanulást megtervezni? 

Véleményem szerint minden fontos tevékenységet meg kell előre tervezni, hogy azt hatékonyan, a lehető legrövidebb időn belül tudjuk elvégezni. Ilyen tevékenység a tanulás is. Miután ez egy viszonylag hosszú folyamat, különösen lényeges, hogy egy részletes tervet dolgozzunk ki a végrehajtással kapcsolatban. Ezt a tervet mindig írjuk le és legyen jól látható helyen, szem előtt.

Tervezzük meg, hogy mikor, hol, milyen körülmények között, milyen ütemezésben, mennyi időráfordítással szeretnénk megbirkózni ezzel a feladattal.


Mikor? 

Nem akkor, amikor adódik egy kis idő, gyorsan leülünk és átolvassuk az anyagot! Nem-nem!
Legyen előre meghatározott időpontja a tanulásnak.  Ha dolgozunk, akkor mondjuk munka után két órával, ha a vacsora készítés is a mi dolgunk, akkor vacsora után. A mosogatás legyen valaki másnak a feladata a családból. Arra ügyeljünk, hogy könnyű vacsorát fogyasszunk és csak keveset. Teli hassal nem könnyű koncentrálni. 

Igyekezzünk egy olyan időszakot kijelölni a tanulásnak, amelyet később rendszeresen be is tudunk tartani. Nem mondom, hogy minden nap kell tanulni, - persze lesznek időszakok, amikor így lesz – de hetente legalább 4-5 napon fordítsunk a tanulásra napi 2-3 órát. 
Legyen szabadnap hét közben és hétvégén is. Csak azért, mert mi tanulunk, nem kell kivonni magunkat a családi életből. Legyen hétköznap is olyan szabadnap a tanulástól, amikor vagy családi programot szervezünk (pl. mozi, színház, sportesemény), vagy csak úgy lazulunk egy kicsit. Ha pontosan betartjuk a tanulási tervet, akkor ez egy idő után szokássá válik, s az un. szabadnapokon nem lesz lelkiismeret furdalásunk, hogy már megint nem ültünk le tanulni.


Milyen ütemezéssel?

Például döntsük el, hogy hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton vagy vasárnap lesz a tanulás napja. Legyünk figyelemmel arra, hogy mely napokon van az oktatás. Ha pl. havonta két alkalommal péntek és szombat, akkor a vasárnapot mindenképpen fordítsuk a családi kapcsolatok ápolására. Hetente 4-5 napon akár az oktatási intézményben, akár otthon foglalkozzunk a tananyaggal.

Aki nem dolgozik, az bizonyos esetekben könnyebb helyzetben van. Aki kisgyermekkel van otthon GYED-en, GYES-en, annak igazodnia kell a férjéhez, feleségéhez, aki gondoskodik arról, hogy nyugodtan tanulhasson. Aki egyéb okból nem dolgozik, mert esetleg munkanélküli, az a személy szabadon dönt a tanulás időpontjáról. Ebben az esetben célszerű kihasználni azt az időt, amikor nincs otthon a család. Így gyakorlatilag észrevétlenné tudjuk tenni a tanulásunkat, csak a tanítási időtartamra leszünk távol.


Figyelem! Nagy veszély a sok szabadidő. Ha nem tervezzük meg a tanulást, bizony könnyen kicsúszhatunk az időből. Egy kis háztartási munka, egy sorozat a tv-ben, egy kiadós beszélgetés a szomszéddal, és máris elment a nap.


Ügyeljünk arra, hogy a számunkra könnyebb tantárggyal kezdjünk. Erről már előzőleg is írtam, mert fontos, hogy viszonylag gyorsan végezzünk az anyaggal, és legyen sikerélményünk. Az egyes tantárgyak között tartsunk szünetet. Ki kell szellőztetni a gondolatainkat és rá kell hangolódni egy más típusú anyagra. Mozogjunk, ha lehet, akkor a friss levegőn, ha nem oldható meg akkor nyitott ablaknál. 15 percnél tovább ne nyújtsuk el a pihenésre fordított időt. Ne lazuljunk fekvő helyzetben, főleg nem egy kényelmes ágyon, esetleg fotelon. A vérkeringés felfrissítéséhez fontos az oxigén dús levegő, amely vérbe, majd az agyba jutva felfrissít és új erővel tölt el.


Nézzük akkor a második, - még mindig nem a legnehezebb  - tantárgyat. Feltételezve, hogy már kialakítottuk a saját tanulási módszereinket, ezek alkalmazásával folytassuk a munkát. Nem javaslom, hogy „csak úgy” olvasgassunk. Nagyon kevés információ marad meg bennünk, ha nem törekszünk a hatékonyságra.
Egy napon legfeljebb 2-3 tantárgy anyagának elsajátítását tervezzük be. Ennél többet felnőtt, munka után nemigen tud teljesíteni, hacsak az a nap nem a hétvégére esik.

Saját tapasztalatom alapján mondhatom, hogy sokkal gyorsabban tudtam haladni, sokkal hatékonyabb voltam akkor, amikor megterveztem a tanulási folyamatot. 




A tanulási napokra előirányzott anyag feldolgozása, az ehhez készült jegyzetek, segédanyagok rendszerezése megalapozza a vizsgára való felkészülést is.


Hol?

Leggyakrabban otthon egy általunk már kialakított tanulási környezetben (az előző bejegyzések egyikében már erre részletesen kitértem). Ha otthon nem biztosítható a nyugodt, csendes tanulás, akkor vonuljunk el otthonról. Nem egy kávézóra gondolok, ahol még nagyobb a zaj, hanem egy csendes nyugodt helyre. Lehet ez egy viszonylag nyugodalmasabb park, távol a játszótértől, esetleg egy könyvtár olvasóterme. Alaposan vizsgálódjunk a környezetünkben, s meg fogjuk találni a legideálisabb tanulóhelyet.

A csoportos tanulásnál, ha lehet vegyük igénybe az oktatási intézmény üres helyiségeit, melyet előzőleg az illetékesekkel egyeztettünk.