Hogy mindenre jusson elég idő!
Jogos a felvetés.
Miért kell a tanulást megtervezni?
Véleményem szerint
minden fontos tevékenységet meg kell előre tervezni, hogy azt hatékonyan, a
lehető legrövidebb időn belül tudjuk elvégezni. Ilyen tevékenység a tanulás is.
Miután ez egy viszonylag hosszú folyamat, különösen lényeges, hogy egy
részletes tervet dolgozzunk ki a végrehajtással kapcsolatban. Ezt a tervet mindig írjuk le és legyen jól látható helyen, szem előtt.
Tervezzük meg, hogy
mikor, hol, milyen körülmények között, milyen ütemezésben, mennyi
időráfordítással szeretnénk megbirkózni ezzel a feladattal.
Mikor?
Nem akkor, amikor
adódik egy kis idő, gyorsan leülünk és átolvassuk az anyagot! Nem-nem!
Legyen előre
meghatározott időpontja a tanulásnak. Ha
dolgozunk, akkor mondjuk munka után két órával, ha a vacsora készítés is a mi
dolgunk, akkor vacsora után. A mosogatás legyen valaki másnak a feladata a
családból. Arra ügyeljünk, hogy könnyű vacsorát fogyasszunk és csak keveset. Teli
hassal nem könnyű koncentrálni.
Igyekezzünk egy olyan időszakot kijelölni a
tanulásnak, amelyet később rendszeresen be is tudunk tartani. Nem mondom, hogy
minden nap kell tanulni, - persze lesznek időszakok, amikor így lesz – de hetente
legalább 4-5 napon fordítsunk a tanulásra napi 2-3 órát.
Legyen szabadnap hét
közben és hétvégén is. Csak azért, mert mi tanulunk, nem kell kivonni magunkat
a családi életből. Legyen hétköznap is olyan szabadnap a tanulástól, amikor
vagy családi programot szervezünk (pl. mozi, színház, sportesemény), vagy csak
úgy lazulunk egy kicsit. Ha pontosan betartjuk a tanulási tervet, akkor ez egy
idő után szokássá válik, s az un. szabadnapokon nem lesz lelkiismeret
furdalásunk, hogy már megint nem ültünk le tanulni.
Milyen ütemezéssel?
Például döntsük el,
hogy hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton vagy vasárnap lesz a tanulás
napja. Legyünk figyelemmel arra, hogy mely napokon van az oktatás. Ha pl.
havonta két alkalommal péntek és szombat, akkor a vasárnapot mindenképpen
fordítsuk a családi kapcsolatok ápolására. Hetente 4-5 napon akár az oktatási
intézményben, akár otthon foglalkozzunk a tananyaggal.
Aki nem dolgozik, az
bizonyos esetekben könnyebb helyzetben van. Aki kisgyermekkel van otthon
GYED-en, GYES-en, annak igazodnia kell a férjéhez, feleségéhez, aki gondoskodik
arról, hogy nyugodtan tanulhasson. Aki egyéb okból nem dolgozik, mert esetleg
munkanélküli, az a személy szabadon dönt a tanulás időpontjáról. Ebben az esetben célszerű
kihasználni azt az időt, amikor nincs otthon a család. Így gyakorlatilag
észrevétlenné tudjuk tenni a tanulásunkat, csak a tanítási időtartamra leszünk
távol.
Figyelem! Nagy veszély
a sok szabadidő. Ha nem tervezzük meg a tanulást, bizony könnyen kicsúszhatunk
az időből. Egy kis háztartási munka, egy sorozat a tv-ben, egy kiadós
beszélgetés a szomszéddal, és máris elment a nap.
Ügyeljünk arra, hogy a
számunkra könnyebb tantárggyal kezdjünk. Erről már előzőleg is írtam, mert
fontos, hogy viszonylag gyorsan végezzünk az anyaggal, és legyen
sikerélményünk. Az egyes tantárgyak között tartsunk szünetet. Ki kell szellőztetni
a gondolatainkat és rá kell hangolódni egy más típusú anyagra. Mozogjunk, ha
lehet, akkor a friss levegőn, ha nem oldható meg akkor nyitott ablaknál. 15
percnél tovább ne nyújtsuk el a pihenésre fordított időt. Ne lazuljunk fekvő
helyzetben, főleg nem egy kényelmes ágyon, esetleg fotelon. A vérkeringés
felfrissítéséhez fontos az oxigén dús levegő, amely vérbe, majd az agyba jutva
felfrissít és új erővel tölt el.
Nézzük akkor a
második, - még mindig nem a legnehezebb
- tantárgyat. Feltételezve, hogy már kialakítottuk a saját tanulási módszereinket,
ezek alkalmazásával folytassuk a munkát. Nem javaslom, hogy „csak úgy”
olvasgassunk. Nagyon kevés információ marad meg bennünk, ha nem törekszünk a
hatékonyságra.
Egy napon legfeljebb
2-3 tantárgy anyagának elsajátítását tervezzük be. Ennél többet felnőtt, munka
után nemigen tud teljesíteni, hacsak az a nap nem a hétvégére esik.
Saját tapasztalatom alapján
mondhatom, hogy sokkal gyorsabban tudtam haladni, sokkal hatékonyabb voltam
akkor, amikor megterveztem a tanulási folyamatot.
A tanulási napokra
előirányzott anyag feldolgozása, az ehhez készült jegyzetek, segédanyagok
rendszerezése megalapozza a vizsgára való felkészülést is.
Hol?
Leggyakrabban otthon
egy általunk már kialakított tanulási környezetben (az előző bejegyzések egyikében már
erre részletesen kitértem). Ha otthon nem biztosítható a nyugodt, csendes
tanulás, akkor vonuljunk el otthonról. Nem egy kávézóra gondolok, ahol még nagyobb
a zaj, hanem egy csendes nyugodt helyre. Lehet ez egy viszonylag nyugodalmasabb
park, távol a játszótértől, esetleg egy könyvtár olvasóterme. Alaposan
vizsgálódjunk a környezetünkben, s meg fogjuk találni a legideálisabb
tanulóhelyet.
A csoportos
tanulásnál, ha lehet vegyük igénybe az oktatási intézmény üres helyiségeit,
melyet előzőleg az illetékesekkel egyeztettünk.