A számtalan módszer közül most nézzük a
vázlatkészítést.
Mint már oly sokszor említettük: nincs egyedülálló olyan hatékony tanulási módszer, tanulási technika, amely önmagában elvezetne a sikeres tanuláshoz. Együtt használunk több, általunk kipróbált módszert, hogy megtaláljuk azt a néhányat, amely számunkra a leghatékonyabb. Ez mindenkinél más és más módszerek összességét jelenti. A vázlat, vagy összefoglaló készítés is csak más tanulási technikákkal együtt tud sikerre vinni.
Nézzük akkor a vázlatkészítést, mint módszert.
A tananyag első olvasata után, a fontosabb részek, mondatok szövegkiemelése után vegyünk papírt és tollat és próbáljuk meg vázlatos formában felírni az anyag lényegét. A fejezetek elnevezése fontos, ezek alapján haladjunk. Címszavak, mondatok, esetleg definíciók. Ha nem egy szakkifejezésről van szó, akkor nyugodtan használhatjuk a saját szavainkat is, ha számunkra ez könnyebben érthetővé teszi az anyagot.
A vázlat egy viszonylag rövidebb anyag, melynek lényege, hogy felsoroljuk a tananyagon belül tárgyalandó egyes témaköröket.
Az általunk készítendő vázlat eltér attól a vázlattól, amelyet a szaktanár készít, amelyen megtervezi a tanítási órát. (Persze, ha van még aki készít vázlatot. A kezdő pedagógus biztosan.)
A tanári óravázlat lényege kezdő pedagógus esetében az óra forgatókönyvének megtervezését jelenti, gyakorló pedagógus esetében ez az órára való felkészülés tervdokumentuma.
Esetünkben a vázlat a megtanulandó anyag logikai, vagy tankönyv szerinti menetének, szerkezetének elkészítését jelenti.
Ha elkészült a vázlatunk, átolvastuk és szövegkiemelővel kiemeltük a fontosabb részeket, ezt követően a vázlatunkra pillantva könnyebben tudjuk visszaidézni a tanultakat.
Az
összefoglaló, vagy összegzés
készítése a vázlatnál sokkal részletesebb anyag elkészítését kívánja meg. Az összefoglaló a megtanulandó anyag lényegét ismerteti. A nevében is szerepel, hogy az anyag legfontosabb elemeit, összetevőit fogja össze.
Amennyiben összegezni kívánjuk a megtanult anyagot, abban az esetben a vázlatnál sokkal részletesebb anyagot készítsünk, amelyben nem csak címszavakban írjuk le a lényeget, hanem a tartalmában kibővítve rögzítjük a téma fontos elemeit. Tehetjük ezt és tegyük is saját szavainkkal. Ne ragaszkodjunk a könyv szavaihoz, mondataihoz. Ellenben, ha definíciókat is kell tanulnunk, akkor azt kötelező szó szerint leírni, megtanulni.
Akár a vázlatot használjuk, akár összegző anyagot készítünk, szintén javasolt az elkészített anyag időrendben történő archiválása. Ismételten javaslom a kisebb dobozkák használatát tantárgyanként külön-külön.
Nagy segítséget fognak ezek a vázlatok, összefoglalók jelenteni a vizsgákra való felkészülésnél. (Később a dobozokat bármilyen egyéb háztartási célra is hasznosítani tudjuk.)
H.R. Ilona
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése