2016. január 22., péntek

Szövegértési problémáid vannak?


A szövegértés az a képességünk, hogy amit olvasunk vagy hallunk, arról értelmes kérdéseket tudunk megfogalmazni és megválaszolni. Úgy is mondhatjuk, hogy egy kerek egész gondolatsor alakul ki a fejünkben, ha értjük, amit olvasunk.


Tudtad, hogy az összes tanulási probléma 75%-a visszavezethető a gyenge olvasásra? Ezért is olyan fontos, hogy az emberek képesek legyenek magabiztosan olvasni és az olvasott szöveg tartalmát, mondandóját megérteni.

Ha gondunk van a szövegértéssel, akkor ellenőrizzük saját magunkat.

1. Szeretünk olvasni?
2. Tudunk értelmesen, hangosan olvasni?
3. Értjük amit olvasunk?

1. Az a személy szeret olvasni, aki tud helyesen olvasni. Érti az egyes szavak jelentését, a szavak mondatba foglalva értelmes információt hordoznak számára. A teljes szöveg elolvasása nem okoz problémát. Nem fél attól, hogy akár egy hosszabb szöveget kell elolvasnia. Nem utolsó sorban, szabadidejében szívesen vesz elő olvasnivalót.

2. Az értelmes hangos olvasás azt jelenti, hogy tudunk úgy hangosan olvasni, hogy az egyes szavakat helyesen ejtjük ki. A szavak összeolvasásánál megfelelően hangsúlyozunk, figyelembe véve az egyes írásjeleket. Aki nem figyel az írásjelekre, pontra, vesszőre, kettőspontra, hanem csak darálva olvas, - mintha csak az számítana, hogy milyen gyorsan végez - , az nem értheti meg teljes mértékben a szöveget. Felnőtt korban, amikor az ember már ritkán olvas hangosan, gyakran esik abba a hibába, hogy egyes, nehezen érthető szavakat nem mond ki helyesen, vagy egyáltalán ki sem mond. Átugorja azt.

Ez komoly problémát jelent, hiszen lehetséges, hogy pont az a szó határozza meg az egész mondat lényegét.
Különösen így van ez az idegen szavak esetében.

Gyakori probléma, hogy nyelvtudás hiányában nem tudjuk helyesen kiejteni az adott szavakat, ezért inkább meg sem próbálkozunk vele. Emiatt elveszik a lényeg, és akár az egész szöveg érthetetlenné válik.
A probléma megoldásáról részletesen írtam a Változtass az életeden c. könyvemben.

3. Értjük, amit olvasunk? Nem mindig. Néha olyan szövegeket vagyunk kénytelenek elolvasni, melyek nyakatekerten vannak megfogalmazva, tele vannak tűzdelve idegen szavakkal, kifejezésekkel.
Ha száraz szakmai anyagot kell feldolgozni, bizony a többszöri újraolvasás sem segít.

Mi a megoldás?

Meg kell szeretni magát az olvasást!
Hogyan lehetséges ez?


Próbáljunk meg olyan olvasni valót keresni, amely tartalmilag is felkelti érdeklődésünket. A szöveg ne legyen hosszú (ne kezdjünk regénnyel), lehetőség szerint ne legyen tele, idege szavakkal. Nem javaslom a bulvársajtó olvasását, ott ugyanis nem a szöveg a lényeg, hanem a képek. A célnak leginkább megfelelnek a rövidebb irodalmi szövegek, pl. a novellák, világos, áttekinthető,viszonylag röviden megfogalmazott mondandóval. Ezek az irományok nem utolsó sorban irodalmi értékkel is bírnak. Pallérozzák az elmét.
Ha problémánk volt az olvasással, akkor ne akarjuk egyszerre sokat olvasni. Kezdhetjük akár 5-10 oldallal. Ezt azonban célszerű hangosan elolvasnunk. 

Értő, hangsúlyozó, megfelelő tempóju olvasás után gondoljuk végig az olvasottakat. Értjük, hogy mit olvastunk? Tudunk feltenni értelmes kérdéseket a szöveggel kapcsolatban? Meg is tudjuk válaszolni azt? Ha igen, akkor növelhetjük a napi mennyiséget fokozatosan.
Ha nem tudunk válaszolni az általunk feltett kérdésekre, akkor újra olvassuk el az anyagot. Most még lassabban, ügyelve a hangsúlyokra. Figyelmünket teljes egészében az olvasásra fordítsuk.
Ha ezt gyakoroljuk, nem csak a megértési képességünk javul, de a szókincsünk is bővül, hiszen mindig újabb és újabb szövegeket olvasunk, más és más történetekkel ismerkedünk meg. Új, eddig még  nem ismert szavakkal találkozunk, amelyek jelentését akár az Értelmező kéziszótár, akár az Idegen szavak szótára, vagy az internet keresője megválaszol számunkra.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése