2015. szeptember 16., szerda

Tanulási módszerek





Folytatva az előzőleg már elkezdett témát, nézzünk néhány újabb módszert, amellyel könnyebben és gyorsabban tudunk tanulni.


Az első, amivel a tanulást kezdened kell, az az, hogy olvasd el az elejétől a végéig a megtanulandó anyagot. Menet közben - lehetőség szerint - ne ragadj le a részleteknél, csak olvasd végig.
Ha ez megtörtént, gondolatban újra menj végig az anyagon és próbáld felidézni, hogy az olvasottakkal kapcsolatban hol hallottál és hol olvastál már valamit. Ha van ilyen anyag, akkor próbáld meg felidézni azt. Hasonlítsd össze az olvasottakkal.
Ha a témával kapcsolatban vannak saját tapasztalataid az életedből, esetleg a munkádból, akkor ezeket is gondold végig.
Ha ez mind megtörtént, akkor koncentrálj arra, hogy a most olvasott anyag logikailag hogyan is kapcsolódik az előző anyagrészekhez. Fedezd fel az összefüggéseket.
Ha mindez megtörtént, akkor olvasd el újra az anyagot. Jöhet a szövegkiemelés, a jegyzetlapocskák használata, idegen szavak jelentésének megismerése...

Következő lépésbe próbáld ki, hogy mennyire tudod visszaadni a tananyagot.
Mondd fel hangosan, nem szó szerint, hanem a lényeget.
Az hogy hangosan mondod, annak azért van jelentősége, mert egyrészt megtanulsz beszélni, magadat kifejezni, másrészt, ha hangosan mondod, akkor igyekszel a megfelelő szavakat használni. Ha ezt csak magadban tennéd, akkor lehet, hogy még arra sem figyelnél, hogy hogyan kell helyesen kiejteni egy-egy szót.

Következő lépésben az előzőekben már leírt technikákat használd mindaddig, amíg úgy nem érzed, hogy érted az anyagot és annak lényegét vissza is tudod mondani.


Most javaslom, hogy ismételten - immár harmadszor - olvasd végig hangosan az anyagot. Ha ezt követően hangosan felmondod saját magadnak, esetleg egyik családtagodnak, már biztosan menni fog.


Főiskolai, egyetemi hallgatóknak ez a módszer már nem egészen a leírtak szerint működik. Ha 40-50 oldalnyi anyagot kell elsajátítani, akkor a  fent leírtakon célszerű némiképp módosítani. Erre majd a későbbiekben visszatérünk. 

Gyakori hiba középiskolai anyagok tanulásakor az anyag szó szerinti megtanulása, bebiflázása, bemagolása.

Ez egy nagyon időigényes és a legkevésbé hatékony módszer.
Vizsga előtt esetleg segíthet, hiszen a rövidtávú memóriából néhány napon belül még előhozható, de ezt követően már csak nehezen.
Hátránya még az is, hogy nem nevel a logikai összefüggések megkeresésére, ezáltal az anyag megértésére. Az ilyen módszerrel "megtanult" anyag hosszú távon nem hasznosul.

Elkezdődött az új tanév.
Most érdemes új módszereket keresni!

H.R. Ilona

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése