2015. július 23., csütörtök

Tanulási technikák: hogyan használjuk az agyunkat?

Ha komolyan elköteleztük magunkat a tanulás mellett, érdemes megismerkedni néhány fejlett tanulási technikával.

Ez az amiről sem az általános iskolában, sem a középiskolában, sem pedig a felsőoktatásban nem beszéltek. Minden pedagógus azt gondolta, és gondolja ma is: természetes, hogy ezt mindenki tudja.

Honnan is tudná egy első osztályos tanuló, hogyan jegyezze meg a betűket, hogyan lehet a leggyorsabban megtanulni olvasni, számolni, ha ezt neki senki nem magyarázza el? A pedagógus abban a biztos tudatban adta a házi feladatot, hogy a szülő majd úgy is segít. És a szülő honnan tudná? Hisz neki sem mondta el soha senki.

Mi van a napköziben? Fiam oldd meg a házi feladatot. Tanuld meg a leckét. Na de hogyan?

 

A többség ösztönösen próbálkozik mind a mai napig, több kevesebb sikerrel. A szerencsések találkoztak olyan igazi pedagógussal, aki időt szánt a tanulási technikák megismertetésére, azok gyakorlására. Vannak szülők is, akik szintén segítséget nyújtottak gyermekeiknek. Ők a kisebbség.

A többség semmilyen tanulási módszerrel nem találkozott tanulmányai során. Az általános iskolában nem tananyag, a középiskolában már evidens, hogy a diák mindezeket tudja (pedig néha még az olvasott szöveget sem érti), a felsőoktatásban pedig elvárás ezek ismerete.

 

Ebben a blogban keressük a választ arra, hogy mely tanulási technikák a leghatékonyabbak, melyekkel érhetünk el sikereket. A javasolt módszerek főként felnőttek tanulását segítik, de az ötletek egy része az általános és a középiskolás korosztálynak is hasznos lehet.

 

Lássuk!

 

Motiváljuk magunkat

Az előző blogbejegyzésekben erről már elég sokat írtam. Nem szeretnék az ismétlés hibájába esni, ezért a gondolatláncot tovább fűzöm.

Ha leülünk tanulni, érdemes néhány percet szánni arra, hogy átgondoljuk miért is vállaltuk a tanulást. Mit szeretnénk elérni vele. Elővehetjük a célok listáját, esetleg a képet, amely motivál bennünket. Arra azonban gondosan ügyeljünk, hogy ne kalandozzanak el a gondolataink. Csak érintőlegesen foglalkozzunk a célokkal. Annyira, hogy lökést adjon a tanulás megkezdéséhez.

Ha nem tudjuk, hogy mit akarunk, akkor a figyelmünk könnyebben elterelődik egyéb csábító dolgok irányába. 

W. Clement Stone szerint "Az ember csak azt tudja megvalósítani, amit elképzel." A célorientált felfogás bámulatos dolgokra veheti rá. Készüljön fel!


Gondolkodjunk pozitívan 

El kell hinni, hogy képesek vagyunk megtanulni bármit, ami a céljainkhoz közelebb visz. Csak olyan dolgokkal foglalkozzunk, amelyek ezt az irányt követik. Olvassuk olyan sikeres emberek életrajzi történeteit, akik életpályája minta lehet számunkra. 

Csak olyan emberekkel beszélgessünk, akik a mi oldalunkon állnak. Drukkolnak a sikerünkért. Negatív, lebeszélő embereket tartsuk távol magunktól. Még az oktatás során se hallgassuk meg azokat a "károgó" hallgatókat, akik a nehézségekről, a megoldhatatlan feladatokról beszélnek.

 

Emlékszem, középiskolás koromban sokszor hallottam a társaimtól, hogy az idegen nyelv tanulása milyen nehéz.  Én is addig ismételgettem, hogy ez nagyon nehéz, nekem pedig nincs nyelvérzékem, hogy magam is elhittem. Osztályzataim legfőképpen kettesekből álltak. Ma már tudom, hogy minden a fejben dől el, és a kimondott szónak milyen ereje van. Ezért nagyon igyekszem, hogy semmi negatív dolog ne hagyja el a számat, ne gátoljon egy rosszul megfogalmazott mondat céljaim elérésében. (Ma is küzdök a nyelvtanulással.)


A kitérő után nézzük


Hogyan szervezzük meg a napjainkat

 

Ez egy nagyon fontos téma, önálló blogbejegyzést érdemel, ezért holnap folytatjuk.

 

H.R. Ilona




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése