2015. szeptember 8., kedd

Hogyan legyen hatékony a tanulás?

 

Végre hogy eljutottunk a módszerekig.

 

Ezek végtelen sokasága miatt nehéz eldönteni melyikkel is kezdjünk? Az elején fontos leszögeznünk, hogy a hatékony tanulás több módszer együttes használatával érhető csak el. Ne gondoljuk, hogy kiválasztunk egyetlen módszert, az a tuti, és mindent ennek a módszernek a segítségével sajátítunk el. Ez nem így van. Arról nem beszélve, hogy tantárgyanként is változhat egy-egy módszer hatékonysága. 

 

Ezért bátran kísérletezzünk!

Indítsunk a jegyzeteléssel.

Azt hiszem, hogy minden tanuló számára egyértelmű, hogy jegyzetelni szükséges. Gyakran előfordul - különösen a felsőoktatásban -, hogy nem áll rendelkezésre tankönyv, csak esetleg az intézmény által kiadott jegyzet, vagy még az sem. Szükség van arra, hogy készítsünk egy részletes leírást az órákon elhangzottakról.

Többféle jegyzetelési forma létezik. 

Van, aki gyorsan tud írni és szinte szó szerint le tudja jegyzetelni az elhangzottakat. Van, aki lassabban ír, emitt csak címszavakat, egy-egy fontos mondatot tud rögzíteni. 

Figyeljük meg, hogy írás közben tudunk-e a folyamatosan elhangzó mondatokra koncentrálni, vagy leragadunk az írásnál. Miközben jegyzetelünk nem tudjuk befogadni az új információkat, emiatt kiesnek mondatok, amelyek nem jutnak el a tudatunkig, ezért le sem tudjuk írni azokat. Ha így lenne, akkor javaslom, hogy inkább koncentráljunk az elhangzottakra és csak a kulcsszavakat írjunk le. Próbáljunk meg vázlatszerűen, szellősen jegyzetelni. (Ennek fontosságára a későbbiekben még visszatérünk.) 

Főcímeket, bekezdéseket emeljük ki, húzzuk alá, írjuk nagybetűvel. Legyen ez feltűnő. A mellé, alá, fölé írt szavak alapján eszünkbe fog jutni mi hangzott el azzal szóval kapcsolatban.

Ez a jegyzetelési forma kevésbé hatékony, azonban aki lassan ír, annak csak ez javasolható. Miután kevés az írott anyag, javaslom, hogy a tanítás, előadás után idézzük fel újra az elhangzottakat.

 

Tisztában vagyok vele, hogy a felnőttképzésben az előadások, tanítási órák délután, este, és főleg hétvégén vannak. Mire hazaér az ember, kimerült az egész napi munka, tanulás, utazás fáradalmaitól. Mégis javaslom, hogy haza érkezve vegyük elő a jegyzetünket. Idézzük fel a tananyaggal kapcsolatban elhangzottakat. Az élmény még annyira friss, el van raktározva a rövidtávú memóriában, ahonnan rövid időn belül könnyen előhívható.

 

Hívjuk hát elő. Olvassuk el a jegyzetünket, ezzel párhuzamosan idézzük fel az elhangzottakat. Újabb fontos információk jutnak eszünkbe, melyeket be tudunk szúrni a jegyzetünkbe. Így már kiegészítve az órai jegyzetet olyan anyag áll rendelkezésre, amelyből könnyű lesz az anyag tökéletes elsajátítása.

 

A könnyen, gyorsan jegyzetelőknek is javaslom az otthoni átismétlést, mert egyrészt a tananyag felidézésekor szintén juthatnak eszükbe olyan mondatok, gondolatok, amelyek bár az órán elhangzottak, mégsem sikerült leírniuk, másrészt az anyag újbóli átismétlése segít abban, hogy az anyag rögzüljön. Fontos, hogy amikor tanulási céllal újra elővesszük jegyzetünket, ne az újdonság erejével hasson ránk. (Merthogy az anyagot még elő kell vennünk néhányszor!)

Vannak ismerőseim, volt csoporttársak, akik gyorsan, és szinte szó szerint jegyzeteltek órán, otthon rövid időn belül átismételték az anyagot, és a vizsgákon kiváló teljesítményt nyújtottak.

 

Fontos, hogy az órára megfelelő mennyiségű jegyzetpapírt vigyünk magunkkal. Ne a papírhiány miatt hiúsuljon meg a jegyzetkészítés. Legyen minden tantárgyhoz egy A/4-es dosszié, amelybe a napi jegyzeteket összetűzve, dátummal és oldalszámmal ellátva elhelyezzük. Ebbe gyűjthetjük az egész éves anyagot. Előnye, hogy nem szükséges az egész éves anyagot magunkkal cipelni minden egyes alkalommal. Elegendő az előző órai anyagot, esetleg a témakörhöz, fejezethez kötődő jegyzeteket magunkkal vinni. Így akár utazás közben is ismételhetünk. Az így rendszerezett anyag vizsgára való felkészüléskor nagy segítség lesz számunkra.

Természetesen használhatunk füzetet is. Ennek előnye, hogy nem szóródnak szét a lapok, az egész év anyaga egy helyen található, viszont 4-5 füzet és esetleg ugyanennyi könyv már komoly súly lehet, melyet magunkkal kell cipelnünk. 

 

A jegyzetpapírt helyettesítheti a diktafon, esetleg a hangfelvétel készítésére alkalmas telefon is. Órán figyeljünk, a diktafon pedig jegyzetel.

Előnye, hogy minden figyelemelterelés nélkül koncentrálhatunk az előadóra, az elsődleges jegyzetelést pedig elvégzi a diktafon. Azért csak az elsődlegest, mert a hanganyagból nekünk otthon kell majd jegyzetet készíteni, amiből később tanulhatunk.

Előny továbbá, hogy ha fel kívánjuk idézni az óra anyagát, akkor újra meghallgathatjuk a hangfelvételt.


Amennyiben hangfelvételt kívánunk készíteni, ne feledkezzünk el arról, hogy az előadótól engedélyt kérjünk.

 HRI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése