2015. szeptember 20., vasárnap

Több módszer alkalmazása az önálló tanulásnál




Elkezdődött a tanév. Egyre több az elsajátítandó tananyag. Nem célszerű halogatni, hiszen hamarosan itt az első témazáró dolgozat, zh, vagy a szóbeli számonkérés.

Fontos a folyamatos tanulás hatékonnyá tételéhez az egyes tanulási módszerek kipróbálása, a leghatékonyabbak együttes alkalmazása.

Kezdjük mindig a tanulást az anyag elolvasásával. Lássuk egységben az anyagot.
Gondoljuk át, hogy ez hogyan kapcsolódik az előzőleg tanult anyagokhoz. Segítséget jelent ehhez a tartalomjegyzék is, hiszen abban láthatjuk, hogyan épül fel - tankönyv szerkesztője szerint - a teljes témakör.

Javaslom ezt követően egy elmetérkép, vagy gondolattérkép elkészítését, amely minél színesebb, annál jobb. Itt a kulcsszavak, - melyeket az egyes leágazásokra beírunk - a tartalomjegyzék szerinti témakörök.
Így már látjuk, hogy hogyan is illeszkedik az újonnan elsajátítandó anyag a nagy egészhez, az előzőekben tanultakhoz.
Nagyon fontos ez, hogy egységben lássuk és megértsük, hogy miért is kell ezzel a témával foglalkoznunk. Tegyük ezt a témakör első fejezetének megtanulása előtt.
 
A sikeres tanuláshoz használjunk megfelelő módszereket.

Ezt követően kellene elsajátítanunk az aktuális tananyagot.

Nézzük meg, hogy vannak-e ismereteink, személyes tapasztalataink a témával kapcsolatban. Ha igen, akkor ezeket gondolatban illesszük be az anyag megfelelő részeibe, kapcsoljuk az anyaghoz akár vizuálisan is. Saját tapasztalat mindig könnyebben   érthetővé, megtanulhatóvá, megjegyezhetővé és előhozhatóvá teszi az anyagot.

Most vegyük elő a szövegkiemelőket (több színt együttesen). A fontosabb szavakat, kifejezéseket, kulcsszavakat emeljük ki. Az idegen szavak és kifejezések (ha van ilyen az anyagban)jelentésének nézzünk utána.

Készítsünk vázlatot vagy ha az anyag hosszú, nehezen érthető, akkor javasolt ismételten egy gondolattérkép készítése.
Ne sajnáljuk az időt erre, mert egyáltalán nem bonyolult az elkészítése. (Az előzőekben már foglalkoztunk vele.)
Az egyes leágazásokhoz kapcsolódó anyagot tanuljuk meg. Olvassuk el, akár többször is, majd hangosan mondjuk fel magunknak.

Ha az egyes fejezeteket (leágazásokat) már megtanultuk, akkor próbáljuk egyben felmondani, miközben előttünk az elmetérkép. Ha így sikerül az anyag visszaadása, akkor kérjünk meg egy családtagot (ha van erre vállalkozó) és úgy mondjuk fel neki az anyagot, hogy közben gondolatban felidézzük az elmetérképünket.

Az egyes részeket, mint egy puzzle-t rakjuk össze.

Ne felejtsünk el tanulás közbe beiktatni kisebb mozgást. Igyunk sok folyadékot, esetleg együnk néhány kocka csokoládét, amely serkenti az agyműködésünket.


Legyen csend, vagy egy lágy zene tanulás közben. 

A fentiekben leírtak az általam javasolt menete a tanulásnak. Lehet ezt bármilyen formában kombinálni egyéb módszerekkel.
A lényeg, hogy találjuk meg a nekünk leginkább megfelelő módszereket, és azokat kombináljuk egymással mindaddig, amíg a leghatékonyabb kombinációt meg nem leljük.

Jó tanulást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése