2015. szeptember 21., hétfő

Zavaró tényezők a tanulásban





Zavaró tényezők kiszűrése

A tanulásban nagyon sok zavaró tényező akadályozza, hogy teljes figyelmünket az anyagra koncentráljuk.
Ezen tényező egy része külső, egy része belső tényező. 

Nézzük először a külső tényezőket.

A hangos zene, amely elvonja a figyelmünket, és már azt vesszük észre, hogy a dalt dúdoljuk, kezünkkel a ritmust doboljuk, és gondolataink már a koncerten járnak.

A családtagok zsivaja, a folyamatos kérdések, melyekre választ várnak teljes mértékben kizökkentenek a tanulás menetéből.

Az utcáról beszűrődő zaj, mely nem csak zavaró, de nagyon idegesítő is tud lenni.

Egy fontos, de el nem végzett feladat, mely az agyunkban motoszkál és nem engedi, hogy másra figyeljünk.

A sürgető idő. Ha tudjuk, hogy hamarosan indulnunk kell, ha vendéget várunk, akkor a figyelem már nem a tanulásra koncentrálódik.

Kényelmes tanulóhely. Ha a kanapén fekve, vagy egy kényelmes fotelben szeretnénk tanulni, annak a legnagyobb veszélye az, hogy annyira jól érezzük magunkat benne, hogy könnyen elalszunk. Pedig nem ez a cél.

Melyek a belső tényezők?

Éhség, szomjúság. Ne kezdjünk a tanuláshoz akkor, ha éhesek vagy szomjasak vagyunk. Ez a két tényező is gátol abban, hogy teljes figyelmünket az anyagnak szenteljük. Ha nincs még itt a vacsoraidő, akkor egy kis „nasival” altassuk el ezt az érzést. Egy kis csokoládé, amely még az agysejtek működését is serkenti, átsegít ezen a nehézségen, esetleg egy kis gyümölcs. Ne feledjük, hogy a jóllakottság is gátló tényező!
Arra azonban semmilyen okunk nem lehet, hogy ne csillapítsuk szomjúságunkat. Lehet ez cola, vagy energia ital, csak arra ügyeljünk, hogy mértékkel fogyasszuk. Most néhányan felszisszennek, hogy két ilyen egészségtelen italt ajánlok, de tudom, hogy mondhatnék most ásványvizet, vagy teát is, de a tanuló felnőttek és a gyerekek sem díjaznák. 
Én is tudom, hogy bármilyen egészségtelen a két általam javasolt ital, segít az éberség fenntartásában. Készítsük az íróasztalra, hogy mindig kéznél legyen, ne kelljen felállni, megszakítani a tanulást néhány korty folyadékért.

Fáradság, kimerültség. Se fáradtan, se kimerülten ne kezdjünk el tanulni. Bármennyire is szorít az idő, ha fáradtak vagyunk, legalább fél óra mozgást, sétát, egy könnyű kis lazulást engedélyezzünk magunknak. Ennél többet azonban nem javaslok, mert ez pont elegendő ahhoz, hogy az agyunk kitisztuljon, a fizikai fáradság elmúljon. A lazulás, mozgás ideje alatt azonban ne gondoljunk a tanulásra. 
A pihenési idő leteltével úgy üljünk le tanulni, hogy tudatában vagyunk annak, hogy agyunk alkalmas a tanulandó anyag befogadására. Ne keressünk újabb kifogásokat.

Félelem a tanulandó anyagtól. Ha tudjuk, hogy olyan anyagot kell megtanulni, amely nehézséget okozhat számunkra, akkor javaslom, hogy ne ezzel a tantárggyal kezdjünk.
Kezdjünk azzal, amely közelebb áll hozzánk, amelynek megértése nem okoz problémát, esetleg az ismereteink a témával kapcsolatban már meg vannak, csak ismételni kell. Gyorsabban végzünk a tanulással, sikerélményünk lesz, hogy egy anyagot már kivégeztünk, így optimistábban fogunk az új anyag tanulásához.



Sorolhatnám tovább az akadályozó tényezőket, de azt hiszem mindenki tudja mire gondolok (Pl. kismamáknak nem javaslom, hogy addig leüljenek tanulni, amíg apró gyermekeik ébren vannak…).

Lényeges dolog, hogy vegyük észre és zárjuk ki azokat a külső és belső tényezőket, melyek akadályoznának a hatékony tanulásban.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése